FANDOM

Gmina Lipie – gmina w powiecie kłobuckim (województwo śląskie). Gmina ma 99,07 km² i 6 494 mieszkańców (2013)[1]. Wójtem gminy jest Bożena Wieloch.

Miejscowości Edytuj

Albertów, Brzózki, Chałków, Danków, Giętkowizna, Grabarze, Julianów, Kleśniska, Lipie, Lindów, Napoleon, Natolin, Parzymiechy, Rębielice Szlacheckie, Rozalin, Stanisławów, Szyszków, Troniny, Wapiennik, Zbrojewsko, Zimnowoda.

Geografia Edytuj

Gmina Lipie położona jest na Wysoczyźnie Działoszyńsko-Lindowskiej w ramach Wyżyny Wieluńskiej, w dorzeczu Liswarty i (w mniejszej części) innych dopływów Warty.

Historia Edytuj

W dolinie Liswarty osadnictwo istniało już w okresie kultury łużyckiej i kultury przeworskiej. Najwcześniej w źródłach historycznych pojawia się Danków, gdzie w 1217 roku układ między sobą zawarli książęta piastowscy doby rozbicia dzielnicowego. Od 1266 roku poświadczone są miejscowości Parzymiechy i Rębielice Szlacheckie, średniowiecza sięgają też początki Lipia. W okresie do rozbiorów miejscowości te pozostawały w rękach prywatnych właścicieli - czasem różnych, czasem tych samych. Po drugim rozbiorze teren ten znalazł się w zaborze pruskim. Gminę Lipie utworzono w dobie Królestwa Polskiego pod zaborem rosyjskim. Do dziś istnieje ona z przerwami na okres okupacji i lata 1954-1972, gdy istniały jednostki mniejsze, czyli gromady.

Zabytki Edytuj

Obiekty wpisane do rejestru zabytków Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. http://www.lipie.pl/images/stories/img576.pdf

Więcej z Fandomu

Losowa wiki